Alla inlägg den 21 februari 2013

Av Sandra - 21 februari 2013 17:02

Var inne på forumet Landgången och såg bilder på färjor. Blev sugen på att åka, får ju både en resa med lugn och ro (förhoppningsvis) och se andra fartyg som man passerar. Kollade på Göteborg-Kiel, vill åka en färja som jag inte har åkt innan. Stena Danica och Stena Jutlandica vet jag ju hur dem ser ut ombord.


Så jag var inne och kollade på Stena Germanica men vilka hytter det finns! Dem kanske är så på de flesta nyrenoverade fartygen men ändå. Vem kostar på en resa för över 2000 kronor och bara sova i hytten en/två nätter? Jag skulle kunna göra det om jag hade ett väldigt bra jobb fast det blir ju dyrt. 


Kollade på den hytten jag vill ha mest så skulle det gå på runt 7000 kronor för två personer utan bil och två övernattningar. Då ingår frukost, jippi! Den hytten jag skulle tänka mig då är Jacuzzi Panorama Cabin men det kommer förbli en dröm skulle jag väl tro. Man kan ju alltid fantisera. Den hytten är på 17 m2 och har stora panorama fönster från golv till tak. Egen jacuzzi med sittgrupp och infravärme, skyddad från insyn. Sovrum med 140 cm bred dubbelsäng, 2 extrabäddar. Badrock, tofflor och hårfön. Sittdel med fåtölj och bord. TV, radio med iPod-docka.

 

Lägger upp bilder från hytten längre ner som jag har hämtat från Stena Lines hemsida. För mer info om fartyget gå in på länken!


Fakta om Stena Germanica:

Byggår (renoverat).................2001/2007/2010
Varv..........................................Astiller


os Españoles
Hastighet................................. 21.5 kn/kts
Restid...................................... 14 tim/Std./hrs
Passagerare.............................1300
Hytter.......................................495
Antal bilar............................... 300
Längd, bredd, höjd..................241.3 m, 29 m, 41.5 m
Djupgående............................. 6.1 m
Bruttoton..................................51 837 t
Framdriving.............................Propeller
Hästkrafter (hk).......................24 000 kw


 


 



   

Av Sandra - 21 februari 2013 12:07

Just nu har vi ingen båt inom familjen, har inte haft det på två år typ och då var det en Nimbus 310. Min kusin har en Forbina 850 som vi kan låna ibland men då måste man ju kolla upp om han inte ska ha den. Blir ju inte den friheten som att bara ta nycklarna och åka en sväng. 


Jag vill ha en båt, behöver inte vara en stor en. En på 5-6 meter som jag kan köra ensam och inte behöva tänka på att inte köra på något. Lite mer ansvar om man har en båt för en miljon. Fast en sådan här på 5-6 meter kostar ju ändå mellan 100.000-300.000 kronor. Beror på vad för snurra man ska ha. 


Skulle egentligen vilja ha en med ruff så att man kan sova om man är ute på en holme. Men då får det vara en walkaround, lättare att gå ombord på. Har en systerdotter på snart tre år som är tänkt att hon ska få följa med ut och åka och då är det säkrare med en walkaround. Vi är ju typ sju personer inklusive henne och skulle vara roligt om alla kunde åka på en gång. Men då vill man ju gärna ha med en lite barnvagn åt henne också, tar sådan plats. 


Tänkte på om man skulle köpa en Ryds 568 eller Ryds 618. Båda de tar 6 passagerare. Någon som har erfarenhet av de båtarna?

 

   

Gilla!

Presentation


Hej! Jag är en sjöfartsintresserad tjej som älskar havet.
Profilbild: Azimut Leonard 98

Gästbok

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du/familjen en egen båt?
 Ja
 Nej
 Hyr en
 På G

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Blogkeen

Sjöfart

Skapa flashcards