Senaste inläggen
En 50 meter lång trålare gick på grund vid Härmanö utanför Orust under måndagsmorgonen.
Larmet kom 05.04 och Sjöräddningen kunde snabbt konstatera att ingen av dem fem personerna i besättningen på fartyget, Carmona GG 330 från Dyrön, var skadad. Fartyget tog heller inte in vatten och det fanns ingen risk att den skulle sjunka.
Omkring halv tio kunde fartyget dras loss med hjälp av bogserbåten Svitzer Gaia och fiskebåten Lövön, berättar Mats Arvidsson, som är ägare av Tjörnvarvet och som har byggt Carmona.
- Det gick fint. Vi vet inte om det är några skador, men hon bogseras in till Ellös nu, där får vi ta reda på det, säger han.
Hur grundstötningen kunde ske, finns ännu ingen förklaring till.
- Jag vet inte, det har ju regnat, eventuellt kan radarn ha slagits ut, säger Mats Arvidsson.
Fiskebåtens befälhavare, Anders Gustafsson, har nykterhetstestats utan anmärkning.
Han berättar att alla ombord mår bra och att det inte finns några synliga skador på båten, som var på väg till Ellös för att lossa fisk när det hände.
Anders Gustafsson vill inte föregripa utredningen kring orsaken till grundstötningen. Han vill avvakta med ett uttalande till dess.
- Nu måste vi komma in till Ellös och lossa fisken, säger han till Bohusläningen.
Texten kommer ifrån Göteborgs Posten/Bohusläningen
Läste idag på facebook, var någon nyhetssida som hade skrivit rubriken "En av världens största segelbåtar till Göteborg idag". Så tänkte jag vad är det nu jag missar men så klickade jag mig in på artikeln så förstod jag att det inte var så mycket jag missade. Den segelbåten såg jag ju i lördags. Det var nämligen SWE11000 Hyundai som de menade.
Det nämns på sidan bland annat: Idag lägger en av världens största kappseglingsbåtar till vid nya varvet i Göteborg. Hyundaibåten är på besök på västkusten för ett antal seglatser. Hon är en av världens största kappseglingsbåtar och har vunnit några av de mest prestigefyllda segeltävlingarna i Sverige. Hyundaibåten mäter hela 100 fot och har en mast som sträcker sig 40 meter upp i luften, vilket gör henne till en av få båtar som inte kan segla under Ölandsbron. Trots att hon väger strax över 35 ton så är hon oerhört snabb, bland annat tack vare hennes stora segel som sammanlagt mäter 1000 kvadratmeter.
Fakta Hyundaibåten:
Klass: Super Maxi 100
Längd: 30,5 meter (100 fot)
Mast: 40 meter (131 fot)
Bredd: 6,5 meter (21 fot)
Djup: 4,5 meter (14,8 fot)
Vikt: 35 ton Köl: 13 ton
Segel: Storsegel 290 m2
Spinnaker: 700 m2
Besättning: 25 personer vid tävling
Hastighet: 30+ knop
Designer: Ron Holland
Varv: Pendennis
Jag lägger upp flera bilder på henne då hon deltagit i Tjörn Runt under några år.
Myndigheterna i Italien har nu givit klartecken för bärgning av det grundstötta kryssningsfartyg COSTA CONCORDIA, som gick på grund utanför en italiensk ö i januari 2012. 32 personer dog i samband med grundstötningen.
Enligt de bärgningsarbetare som jobbat med det grundstötta fartyget måste COSTA CONCORDIA flyttas så snart som möjligt - innan höststormarna ytterligare skadar skrovet. Väderutsikterna är gynnsamma och bärgningsarbetare har under söndagen jobbat med jättelika järnkedjor och kablar som ska användas för att få upp det 290 meter långa vraket. Bärgningen beräknas kosta drygt 750 miljoner euro. Arbetet med att lyfta upp det kantrade fartyget skulle egentligen ha påbörjats i september förra året. Det sköts upp till maj 2013 och försenades sedan ytterligare på grund av tekniska problem.
Rättegången mot kaptenen, Francesco Schettino, pågår fortfarande. Schettino – i medier kallad "Italiens mest hatade man" och "Kapten Ynkrygg" – misstänks för vållande till annans död. Schettino anklagas också för att själv ha lämnat fartyget innan det hade evakuerats och för miljöbrott. Totalt riskerar han drygt 20 års fängelse.
Bärgningen – som miljöorganisationer drivit på om – beskrivs som den kanske svåraste, dyraste och mest tidsödande fartygsbärgningen hittills. Den liggande färjan lyfts upp på en specialbyggd plattform och bogseras sedan till en hamn där den ska skrotas.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|