Senaste inläggen

Av Sandra - 22 februari 2013 21:53

Var i Trollhättan idag för en föreläsning och passade på att åka ner till slussen efteråt. Läste igår på Lotsifon att det skulle komma flera fartyg under dagen idag och följde även marinetraffics app idag så såg att bland annat TIDAN var på väg söderut. 


Fick tagit kort på TIDAN och såg inte på appen att BONDEN körde framför och bröt is så det blev en glad överraskning. När BONDEN hade gjort sitt så lade den till vid kajen. När TIDAN skulle slussa så var det lite problem med portarna som inte ville öppna sig riktigt för det var is emellan. Så de fick stänga dem och sedan öppna dem igen så fungerade det. 


Flera fartyg, bland annat NAVEN var på upp. Men när jag var vid slussen så var NAVEN i Lilla Edet och slussade så det skulle dröja ett tag och det var iskallt om benen så hoppade det. Var ändå nöjd att jag fått kort på två fartyg. 

 

 

 

 

Av Sandra - 22 februari 2013 00:15

Ända sedan gruvbolaget Nordic Iron Ore hösten 2011 fick klartecken från den statliga myndigheten Bergsstaten om att återuppta järnmalmsproduktionen i Håksbergsfältet i Ludvika kommun har striden pågått om vilken hamn som ska få skeppa ut malmen från Sverige. I princip har det handlat om fyra alternativ; Oxelösund, Gävle, Uddevalla och Lysekil.


En viktig parameter i sammanhanget har varit det kommande svaveldirektivet och dess följder när det gäller ökade bränslekostnader, och en annan lika avgörande faktor har varit vilket skick det egentligen är på de befintliga järnvägsspåren från Bergslagen till respektive hamn. 

 

I mitten av januari tecknade visserligen gruvbolaget en avsiktsförklaring med Oxelösunds Hamn AB, men det hindrar inte de övriga hamnarna från att fortsätta kampen om de fem miljoner ton järnmalm per år som gruvbolaget väntas leverera. Orsaken till att de vägrar ge upp är att det just nu pågår en högst avgörande utredning hos Trafikverket om de samhällsekonomiska konsekvenserna av de olika alternativen. Konkret handlar det om hur mycket det skulle kosta att rusta upp järnvägen österut mot Oxelösund eller Gävle i förhållande till järnvägen väster om Vänern ned mot Uddevalla.  


– Vi har absolut inte gett upp, säger Ulf Stenberg, vd för Uddevalla Hamn. Vi har för närvarande ett verksamhetstillstånd på 1.5 miljoner ton gods per år, och ansöker nu om förnyat tillstånd hos Länsstyrelsen på ytterligare fem miljoner ton, det vill säga lika mycket som gruvbolaget väntas leverera.


För att Uddevalla Hamn ska kunna bli utskeppningshamn för kommande järnmalmsleveranser krävs omkring SEK 700 miljoner. En viktig faktor i sammanhanget är att Uddevalla Hamn marknadsför sig som kommande järnmalmshamn ihop med Lysekils Hamn. 

 

– Visst handlar det om mycket stora investeringar, men även om ingenting är bestämt så har vi ju regionen och kommunen med oss på det här, säger Ulf Stenberg. Om vi skulle bli gruvbolagets förstaval skulle det innebära ett enormt lyft för Uddevalla och för hela regionen.    


Trafikverkets utredning väntas bli klar i april. Infon är tagen från Sjöfartstidningen


Av Sandra - 21 februari 2013 17:02

Var inne på forumet Landgången och såg bilder på färjor. Blev sugen på att åka, får ju både en resa med lugn och ro (förhoppningsvis) och se andra fartyg som man passerar. Kollade på Göteborg-Kiel, vill åka en färja som jag inte har åkt innan. Stena Danica och Stena Jutlandica vet jag ju hur dem ser ut ombord.


Så jag var inne och kollade på Stena Germanica men vilka hytter det finns! Dem kanske är så på de flesta nyrenoverade fartygen men ändå. Vem kostar på en resa för över 2000 kronor och bara sova i hytten en/två nätter? Jag skulle kunna göra det om jag hade ett väldigt bra jobb fast det blir ju dyrt. 


Kollade på den hytten jag vill ha mest så skulle det gå på runt 7000 kronor för två personer utan bil och två övernattningar. Då ingår frukost, jippi! Den hytten jag skulle tänka mig då är Jacuzzi Panorama Cabin men det kommer förbli en dröm skulle jag väl tro. Man kan ju alltid fantisera. Den hytten är på 17 m2 och har stora panorama fönster från golv till tak. Egen jacuzzi med sittgrupp och infravärme, skyddad från insyn. Sovrum med 140 cm bred dubbelsäng, 2 extrabäddar. Badrock, tofflor och hårfön. Sittdel med fåtölj och bord. TV, radio med iPod-docka.

 

Lägger upp bilder från hytten längre ner som jag har hämtat från Stena Lines hemsida. För mer info om fartyget gå in på länken!


Fakta om Stena Germanica:

Byggår (renoverat).................2001/2007/2010
Varv..........................................Astiller


os Españoles
Hastighet................................. 21.5 kn/kts
Restid...................................... 14 tim/Std./hrs
Passagerare.............................1300
Hytter.......................................495
Antal bilar............................... 300
Längd, bredd, höjd..................241.3 m, 29 m, 41.5 m
Djupgående............................. 6.1 m
Bruttoton..................................51 837 t
Framdriving.............................Propeller
Hästkrafter (hk).......................24 000 kw


 


 



   

Av Sandra - 21 februari 2013 12:07

Just nu har vi ingen båt inom familjen, har inte haft det på två år typ och då var det en Nimbus 310. Min kusin har en Forbina 850 som vi kan låna ibland men då måste man ju kolla upp om han inte ska ha den. Blir ju inte den friheten som att bara ta nycklarna och åka en sväng. 


Jag vill ha en båt, behöver inte vara en stor en. En på 5-6 meter som jag kan köra ensam och inte behöva tänka på att inte köra på något. Lite mer ansvar om man har en båt för en miljon. Fast en sådan här på 5-6 meter kostar ju ändå mellan 100.000-300.000 kronor. Beror på vad för snurra man ska ha. 


Skulle egentligen vilja ha en med ruff så att man kan sova om man är ute på en holme. Men då får det vara en walkaround, lättare att gå ombord på. Har en systerdotter på snart tre år som är tänkt att hon ska få följa med ut och åka och då är det säkrare med en walkaround. Vi är ju typ sju personer inklusive henne och skulle vara roligt om alla kunde åka på en gång. Men då vill man ju gärna ha med en lite barnvagn åt henne också, tar sådan plats. 


Tänkte på om man skulle köpa en Ryds 568 eller Ryds 618. Båda de tar 6 passagerare. Någon som har erfarenhet av de båtarna?

 

   

Av Sandra - 20 februari 2013 21:21

Dagens fyra slussar i Trollhättan invigdes 1916 och trots regelbundna renoveringar faller de snart för åldersstrecket. Runt 2030 börjar riskerna för fortsatt drift att öka och därför krävs det nya slussar om sjöfarten i Göta älvstråket ska leva vidare.

Trafikverket har skissat på att det ska bli två nya slussar istället för de nuvarande fyra och de är tänkta att bli något större än dagens. Slusstiden kommer att halveras till 40 minuter. Byggkostnaderna är beräknade till cirka 3 miljarder kronor.

 

Dagens slussar har kapacitetsproblem. Genom att anpassa dem till EU:s regelverk Inre vattenvägar kan vi ta emot lastbåtar som ofta på kontinenten är 110 meter långa. Lastkapaciteten skulle då öka med 30 procent. Utredningen om älvstråket visar att det finns potential för fortsatt transport av gods där och på Vänern även om volymerna har halverats på 20 år. Ändå skulle sjöfarten kunna öka med 50 procent. 

Om regeringen nästa år säger nej till nya slussar skulle det få dramatiska konsekvenser. Det skulle leda till cirka 140 000 fler lastbilar på vägarna i västra Sverige per år och runt 1 700 fler godståg.

 

– Det är allt eller inget som gäller och därför krävs det oerhört mycket lobbyarbete fram till nästa år för att vi ska kunna övertyga regeringen om att satsa på nya slussar. Konkurrensen från andra större infrastrukturprojekt är stenhård och vi kommer ta hjälp av det lokala näringslivet i lobbyarbetet, säger regionrådet Catarina Segersten Larsson (M).

Vad som kommer att ske är väldigt viktigt för Vänersjöfartens överlevnad och för många värmländska företag. Metso paper är till exempel helt beroende av lastfartygen för att kunna transportera sina Yankeecylindrar. 

Region Värmland, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad är helt överens om den vidare satsningen på sjöfarten på Göta älv och Vänern.

 

Om allt går som det ska så kanske kommer bygget börja 2021 och vara klart 2028. 

 

Använder du dig av facebook så gå in och gilla min sida Bygg om Trollhätte kanal



 



 


 

Av Sandra - 20 februari 2013 15:17

Det tyska företaget SeaRenergy Offshore har blivit en möjlig köpare av isbrytare Polar Bear, DANBJØRN och THORBJÖRN. De gamla danska isbrytare skulle gå för en framtid som service fartyg i offshore-sektorn. De två isbrytarna har man sett när man åkt med Stena Line till Fredrikshavn. 


"Den havsbaserad vindkraft industrin har vi en ökänt behov av service fartyg i storlek och kapacitet motsvarar de fartyg", säger Kurt Thomsen, VD för SeaRenergy Offshore. De gamla isbrytarna till exempel skulle kunna tjäna som flytande hem för bolagets tekniker. Det kommer dock att kräva en ändring av fartyg. 

Av Sandra - 12 februari 2013 17:01

Sven Yrvind håller som bäst på att förbereda sig för en världsomsegling i sin tio fot långa båt. Under två år tänker han inte gå i land en enda gång. "Det är seglingens sista stora utmaning att segla jorden runt i en så liten båt. Jag har seglat 50 år i små båtar och jag är en bra konstruktör också" säger Sven Yrvind. Han har korsat Atlanten och rundat Kap Horn. Nästa projekt är att försöka slå världsrekord när han ska resa jorden runt i en tre meter lång båt. Sven Yrvind har själv konstruerat den lilla båten som är tillverkad i komposit. "Det kommer att vara stormar och alla årets årstider. Jag ska ha 400 kilo mat, müsli och sardiner med. Och jag kommer att ha 100 kilo böcker med för den andliga spisen" säger Sven Yrvind. Han visade upp den halvfärdiga båten under båtmässan i Göteborg. "Egentligen är det inte en bra form på den här båten, men jag vill slå det här rekordet att ta mig jorden runt med en tre meter lång båt" säger Sven Yrvind. (Hämtat från Sveriges radio) 


Har sett honom några gånger i Stansvik på Tjörn där han har bott under några år. Han var ute och sprang i kortbyxor under vintern och hade sin lilla båt i hamnen. Fotot nedanför är taget ifrån Internet. 

 

 

Av Sandra - 29 november 2012 11:02

Trans Agila är 97 meter långt fraktfartyg som i natt vid 3-tiden gick på Krongrundet utanför Kalmar. Efter att de larmade har de gått med egen maskin längre in mot land för att sätta sig på grund så att hon inte skulle sjunka. Just nu finns det tre besättningsmän finns ombord medan de övriga sex har evakuerats. Hon är lastad med containrar varav tre innehåller aluminiumnitrat, ett gödningsmedel som är klassat som miljöfarligt. Inte nopg med det så har hon även cirka 100 kubikmeter med olja ombord. Trans Agila är flaggat i Antigua Barbuda och hyrs via ett tyskt rederi av det svenska rederiet Trans Atlantic. Fartyget var på väg från Södertälje till Åhus.


Enligt Kustbevakningen, som haft flygplan i luften ovanför haveristen, har ingen olja läckt ut i Kalmarsund. Dykare har skickats ned för att inspektera skrovet men det står redan klart att skrover är skadat eftersom maskinrummet är fyllt med vatten. Kustbevakningen arbetar med att begränsa risken för miljöpåverkan, länsar har lagts ut runt haveristen och förorenat vatten pumpas över till Kustbevakningens miljöfartyg KBV 047 från Kalmar. Tre besättningsmän finns ombord medan de övriga sex har evakuerats.


Gilla!

Presentation


Hej! Jag är en sjöfartsintresserad tjej som älskar havet.
Profilbild: Azimut Leonard 98

Gästbok

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du/familjen en egen båt?
 Ja
 Nej
 Hyr en
 På G

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018
>>>

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Blogkeen

Sjöfart

Ovido - Quiz & Flashcards